Dojolla tapahtuu!

Laitetaanpa eloa tähän blogiin. Ja mikä olisi luontevampaa kuin kertoa mitä harjoituksissa tapahtuu.

Viime launtaina teimme alkulämmöksi vapaata itsepuolustusta ja välineharjoittelua. Ensimmäisen itsepuolustus-setin aikana puolustaja yritti löytää sopivan ”kohdan” omalle vastaiskulle. Tämä oli yksi teemoista mestari Toropaisen tammikuun harjoituksissa. Tämä on hyvä harjoitus sekä hyökkääjälle että puolustajalle. Hyökkääjä oppii olemaan realistisempi hyökkäysten kanssa, koska hyökkäys ei lopu ensimmäiseen tekniikkaan. Puolustaja oppii lukemaan vastustajan liikkeitä ja valitsemaan ”optimaalisen” kohdan omalle vastatekniikalle. Toisen itsepuolustus-setin teema oli täysin päinvastainen, eli vastahyökkäys tehtiin samaan aikaan kuin torjunta ja optimaalisesti ensimmäiseen hyökkäykseen. Pädiharjoittelun jälkeen valitsimme kataksi Konsanin.

Kata on merkittävässä roolissa Seirenkai harjoittelussa. Monesti oppimisen vaiheita on rinnastettu kävelyn/juoksun oppiseen. Jos tätä ajattelumallia noudatetaan, niin sanoisin, että liikkeiden oppimisen jälkeen olemme kutakuinkin oppineet ryömimään. Perus-bunkain oppimisen jälkeen kenties kontataan. Hölkäksi voimme kutsua vaihetta kun tekniikat alkavat luonnollisesti ujuttautua omaan vapaaseen itsepuolustukseen. Ohessa kuvasin yhden katan ja siihen liittyvän bunkai osuuden Mikaelin tekemänä. Periaatteena oli ”kerralla purkkiin” eli pyrimme, että kuvaus ei häiritse itse harjoittelua. Kaikki tekivät sekä hyökkääjän että puolustajan ”roolit”. Hyvä harjoitus aktivoida ajatus mukaan kataan.

Näin tällä kertaa. Aurinkoista kevättä!

Kimmo

This entry was posted in Kamppailu, Seirenkai. Bookmark the permalink. Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

4 Comments

  1. Vesa
    Posted 25/03/2014 at 2:22 am | Permalink

    Hyva setti! Juuri Kimmon kirjoittelemaa mukaellen, on tosi tarkeaa harjoitella katoja erilaisilla konteksteilla. Ja sitten olla viela tietoinen siita mika on se konteksti, jossa harjoittelee. Siita tulee sita aktiivista oppimista. Terveiset sateisesta Shangaista. Minulla on taalla Tomppa perheineen kylassa.

    Tehtiin Kimmo muutamat “Henka Ykkoset” toissa paivana treenin lomassa 😉

  2. Atte
    Posted 28/03/2014 at 8:59 pm | Permalink

    Hyvännököistä tekemistä! “Kerralla purkkiin” näytti toimivan. Tekemisen meninkiä! Kiitos Kimmo Blokista! Seurvaavaa odotellessa.. 🙂

  3. Posted 30/03/2014 at 5:57 pm | Permalink

    Terve and Kiitos—- Great to see the energy and hear about the excellent training happening in Suomi. The ideas of continuous movement and rapid attacks that you all practice very effectively in your kumite classes can help your understanding of kata, too; and ultimately your self-defense effectiveness. Each kata in Seirenkai is included in our syllabus for a very deliberate set of reasons. We have many kata and not every one is equally important for every student, especially once you reach Shodan and higher. That is where the guidance of the sensei becomes very important based on your strengths, gaps and preferences. In this case, Konsan is an excellent choice for the type of training Sensei Kokkonen is describing. There is a very good flow between the attackers so it is sometimes the same person attacking multiple times and sometimes a new attacker. It all depends on what you see when you execute the kata. There is core bunkai and then there are variations, and these both address the idea of continuous attacks from the same attacker, as well as multiple attacks from different people. The kata tells the story that the practitioner chooses to read at any given time. Keep up the great work on the training and the BLOG. Kiitos! Iso Koira, ISO Honbu

  4. Anni
    Posted 06/04/2014 at 7:17 am | Permalink

    Tällaisessa harjoituksessa on haastavaa hyökkääjänä ollessa ajoitus ja etäisyys, ja puolustajana kunnollisen dynamiikan ylläpitäminen. Vaikka koko bunkai tehdään drillinä läpi niin jokaiseen puolustukseen pitäisi pystyä lähtemään ns. tyhjältä pöydältä.

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*
*